Wnętrza pałacu w okresie powojennym uległy znacznym, nieodwracalnym przekształceniom. Próby adaptacji i przystosowania pomieszczeń do nowych funkcji, jak również polityka nowych władz doprowadziły do zniszczenia pierwotnego wystroju pałacu. O ile wyposażenie
ruchome w dużej części zostało rozgrabione
jeszcze w trakcie wojny, to właściwy wystrój, tj. sztukaterie
na ścianach i sufitach, aranżacja
malarska pomieszczeń i część boazerii, zniszczony został w trakcie prac adaptacyjno-budowlanych przed 1953
rokiem. Obecnie o świetności wnętrz pałacu mogą świadczyć jedynie zachowane spisy inwentarzowe wyposażenia i nieliczne zachowane fotografie pochodzące z końca XIX i początku
XX wieku. Na ich podstawie w 2008 roku, w ramach pierwszego etapu inwestycji,
dokonano częściowej rekonstrukcji i aranżacji pomieszczeń
reprezentacyjnych: sali balowej i kominkowej.
Sala balowa
z balkonem muzycznym powstała w latach 1828–1830 w czasie przebudowy
XVIII-wiecznej części pałacu. Pierwowzorem dla niej była
sala koncertowa Schauspielhaus projektu Karla Friedricha Schinkla w Berlinie,
która została oddana do użytku 26
maja 1821 roku. Projektantem sali jak i całej
przebudowy pałacu był Albert Roch, absolwent berlińskiej Bauakademie. Liczne przekształcenia, jakim wnętrze było poddane, głównie w połowie XX wieku oraz pożar, jaki wybuchł w skrzydle zachodnim w lutym 1972 roku [1], doprowadziły do całkowitej
zmiany wyglądu sali. W ramach prac remontowych po pożarze wszystkie tynki zostały skute i wymienione na nowe, odtworzono jedynie część
sztukaterii w formie poziomych gzymsów. Balkon, choć pozostał w
niezmienionej formie, nie posiada pierwotnej polichromii. Z oryginalnego wyposażenia sali przetrwał jedynie żyrandol, część boazerii na ścianach oraz stolarka drzwiowa.
Zachowana fotografia
z przełomu XIX/XX wieku przedstawia wnętrze sali balowej, na której widoczny jest wystrój i wyposażenie wnętrza z XIX wieku.
Zdjęcie z portalu fotopolska.eu, z archiwum Marka Wasilewskiego |
Widoczne na zdjęciu meble świadczą, iż pomieszczenie to na co dzień pełniło funkcję sali reprezentacyjnej, w której przyjmowano oficjalnych
gości. Prawdopodobnie na czas organizowanych bali i spotkań
muzycznych zmieniano aranżację wnętrza. Ściany oraz balkon posiadały
bogaty wystrój malarsko-sztukatorski nawiązujący do przewidzianej funkcji sali.
Podział ścian wyraźnie akcentował dwie horyzontalne strefy oddzielone od
siebie poziomym gzymsem na wysokości
balkonu. Górną część stanowiły niesymetrycznie rozmieszczone
pilastry, na powierzchni których znajdował się ornament
roślinny w formie pojedynczych zwisów. Pomiędzy pilastrami, w dzielonych na dwie części polach znajdowały się
medaliony z instrumentami muzycznymi, pod którymi umieszczono płyciny
architektoniczne. Całość zwieńczona była gzymsem, nad którym,
pod sufitem umieszczono pas z ornamentu palmetowego. Prawdopodobnie palmety jak
i medaliony z instrumentami muzycznymi wykonane były przestrzennie w technice
sztukatorskiej, natomiast pozostałe elementy
mogły być malowane.
Dolną część ścian wypełniały prawdopodobnie malowane festony w formie luźno
zwisających tkanin. Na podstawie widocznego na zdjęciu odbicia w lustrze możemy
przypuszczać, iż nad drzwiami znajdowały się malowane supraporty w postaci
elementów architektonicznych. Prawdopodobnie malowanymi ornamentami pokryte były również gzymsy poziome, dzielące ściany na strefy.
Jakość posiadanego
zdjęcia nie pozwala jednoznacznie stwierdzić, czy ten,
tak często stosowany w tym okresie element dekoracji, został tu zastosowany. Ciekawą dekorację ornamentalną posiadał również
balkon muzyczny. Analiza fotografii wskazuje, iż na
konsolach podtrzymujących od strony szczytu znajdowały się wydłużone palmety, natomiast z
boku umieszczone były woluty akantowe. Zapewne
polichromowane były również płyciny pod balkonem, pomiędzy
konsolami, jednak nie możemy tego jednoznacznie stwierdzić. Ornamenty te, podobnie jak na ścianach, były malowane
tak, by uzyskać efekt iluzji przestrzeni. Kolorystyka ornamentów musiała zamykać się w gamie szarości, ale na
podstawie zdjęcia nie możemy wykluczyć, iż dekoracje wykonane były w technice pozłotniczej.
Analiza fotografii pozwoliła również odtworzyć układ parkietu z XIX wieku. Podłużne klepki, z jednego
gatunku drewna, ułożone były na przemian w regularny wzór,
pod kątem czterdziestu pięciu stopni. Światło padające na powierzchnie klepek, których słoje ułożone były w różnych kierunkach dawało optyczny efekt w postaci dwóch odcieni drewna,
jasnego i ciemnego.
Obecną formę sala kominkowa uzyskała na początku XX wieku, kiedy to poprzez
wyburzenie ściany połączono z sobą dwie sąsiadujące
sale, dawną jadalną i małą
salę pełniącą funkcję zaplecza sali balowej. Drzwi prowadzące na korytarz z pomieszczenia przy sali balowej zostały zamurowane. Na ścianie przylegającej do sali balowej wbudowano nowy kominek, a pozostała część pomieszczenia została wyłożona boazerią (1). Powstały otwór w wyniku wyburzenia ściany zawężono poprzez wstawienie drewnianych kolumn rozdzielających obie przestrzenie. Drugą część sali kominkowej stanowiła samodzielna sala pełniąca funkcję jadalni. Około połowy XIX wieku na ścianach
tej sali wykonano boazerię przypodłogową, a same ściany pokryto najprawdopodobniej już wtedy tapetami (2) . W tej formie wystrój i aranżacja wnętrza przetrwały do 1945 roku.
Fotografia wnętrza przedstawiająca część
sali kominkowej wykonana została zapewne po 1912 roku, kiedy
to zakończono prace nad przebudową i
aranżacją pomieszczenia.
Wykonany kadr skupia
się na nowej części z kominkiem, nie pokazując całego wnętrza. Umeblowanie i wyposażenie widoczne na zdjęciu świadczą o tym, iż oprócz funkcji jadalni miało ono
charakter wypoczynkowy.
Analiza szczegółowa fotografii pozwoliła stwierdzić, że zasadniczo wnętrze zachowało się w niezmienionej formie, a boazeria przetrwała bez większych przekształceń. Nad kominkiem, w miejscu gdzie obecnie jest lustro, znajdował się obraz, portret kobiety w
sukni.
Przeprowadzone prace
konserwatorskie pozwoliły zachować wnętrze w części kominkowej z 1912 roku. W pozostałej części sali odtworzono brakujące elementy boazerii oraz wykonano nową aranżację ścian w oparciu o współczesne,
stylizowane tapety. Dopełnieniem wnętrza jest malowidło
ornamentalne na fasecie i suficie wykonane w 2009 roku (3) . Obecnie sala
kominkowa pełni funkcję jadalni.
***************
***************
1 W trakcie konserwacji znaleziono kartkę z datą wykonania boazerii, 24 maja
1912 roku.
2 Potwierdzeniem wykończenia ścian tapetami były resztki gazet znalezione w trakcie badań
odkrywkowych.
3 Malowidło
ornamentalne zostało wykonane w ramach pleneru
przez studentów kierunku Malarstwo Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz